+48 22 245 38 01
info@photogenica.pl

Bank zdjęć i klipów

O banku zdjęć  
Jak kupić zdjęcie?
Rejestracja
Logowanie
Stan konta
Modyfikacja danych
Regulamin i ochrona danych
E-biuletyn
Kontakt
Photogenica - CMS - Articels - 18.11.2015
Współczesna estetyka fotografii reklamowych i ilustracyjnych

Ustawicznie udoskonalane narzędzia do obróbki i modyfikacji cyfrowych fotografii, w które wyposażane są mniej i bardziej zaawansowane programy graficzne, otwierają przed projektantami szerokie możliwości eksploracji nowych obszarów estetyki wizualnej.

Powstają nowe trendy; niektóre z nich pozostają niszowe, inne odważnie zajmują czołowe miejsca w kanonach współczesnej komunikacji wizualnej. Poniżej przegląd estetyk, które zdobyły pewną popularność w ostatnim czasie.


Kontrastowe fotografie reklamowe
W wielu kampaniach reklamowych stosuje się fotografie o niezbyt nasyconych kolorach, wysokich kontrastach oraz widocznych detalach, zarówno w jasnych, jak i ciemnych obszarach obrazu. Wykonanie takich zdjęć wymaga zastosowania studyjnego, wielokierunkowego oświetlenia o odpowiedniej barwie, jak również istotnych zmian na etapie post-produkcji: podkreślenia tekstur, korekty kolorów i nasycenia. Zdjęcia takie cechują się dominacją zimnego kolorytu oraz - w wielu przypadkach - przewagą jasnych tonów (efekt high key). Ogólna kolorystyka obrazu może nawiązywać do jednej barwy, a nawet dążyć do monochromatyzmu. Wskutek użycia mocnego światła i redukcji nasycenia skóra przyjmuje specyficzny odcień. Silny kontrast dodaje dramaturgii, a białe sztuczne światło - nowoczesnego charakteru.

Kontrastowe fotografie reklamowe
Sygnatury i linki do zdjęć od lewej:
PHX31536561 © alessandroguerr / Bank zdjęć Photogenica
PHX24452291 © BenjaminSilva / Bank zdjęć Photogenica


Efekty retro dzięki filtrowaniu
Zestawy najróżniejszych filtrów pozwalające na uzyskanie niemal dowolnych efektów są obecne w programach graficznych od lat, ale dopiero łatwość z jaką Instagram zaproponował filtrowanie, zapoczątkowała światową modę na powrót stylu retro w fotografii. Trzeba przyznać, że Instagram potrafi „przetrawić” niemal wszystko, najczęściej z zaskakująco dobrymi efektami. Ponieważ miliony użytkowników portali społecznościowych dzielą się swymi „instagramowanymi” fotkami, fotografie cyfrowe przemaglowane różnymi retro-filtrami à la Instagram, stały się również popularne w komunikacji marketingowej. Doskonałe efekty można uzyskać łącząc takie filtry ze stylizacjami, scenografiami i rekwizytami retro.

Efekty retro dzięki filtrowaniu
Sygnatury i linki do zdjęć od góry, od lewej:
PHX50951521 © dachazworks1 / Bank zdjęć Photogenica
PHX50951521 © nito103 / Bank zdjęć Photogenica
PHX20841133 © nito103 / Bank zdjęć Photogenica
PHX59131113 © graphicphoto / Bank zdjęć Photogenica
PHX35957075 © Porechenskaya / Bank zdjęć Photogenica
PHX28993161 © beerlogoff2 / Bank zdjęć Photogenica
PHX47276381 © big_like / Bank zdjęć Photogenica
PHX54193405 © graphicphoto / Bank zdjęć Photogenica
PHX52304651 © EllenSmile / Bank zdjęć Photogenica


Doskonała niedoskonałość
Kiedyś uważaliśmy zdjęcia skażone flarą lub innym zakłóceniem świetlnym za generalnie nieudane. Obecnie, na fali dążenia do tworzenia autentycznych obrazów, panuje moda na wykonywanie zdjęć pod światło oraz nieunikanie rozmaitych efektów ubocznych. Zaliczają się do nich flara (półprzezroczyste, różnokolorowe okręgi wywołane interakcją promieni z soczewkami obiektywu), bokeh (sposób rozmycia świateł znajdujących się w tle obrazu, poza głębią ostrości obiektywu), refleksy (odbicia światła), rozmycia głównych elementów czy rozmaite punktowe bądź liniowe przebarwienia. Być może taka estetyka jest wyrazem akceptacji naszych własnych ułomności oraz niedoskonałości tego świata, jak również skutkiem znużenia zunifikowanymi, wygładzonymi i nudnymi wytworami korporacji, kierowanymi w takiej samej postaci do szerokich rzesz odbiorców.

Doskonała niedoskonałość
Sygnatury i linki do zdjęć od góry, od lewej:
PHX23160614 © vsurkov / Bank zdjęć Photogenica
PHX26060037 © smk0473 / Bank zdjęć Photogenica
PHX54233967 © Iakov / Bank zdjęć Photogenica
PHX6961117 © yurok.a / Bank zdjęć Photogenica
PHX7715783 © Sergios / Bank zdjęć Photogenica
PHX10677465 © Subbotina / Bank zdjęć Photogenica
PHX46359961 © gpointstudio / Bank zdjęć Photogenica
PHX2895339 © elwynn / Bank zdjęć Photogenica
PHX46986371 © big_like / Bank zdjęć Photogenica
PHX45065231 © mjth / Bank zdjęć Photogenica


Styl Vogue
Estetyka Vogue wywodzi się z fotografii modowej. Nazwa stylu jest nieprzypadkowo zbieżna z tytułem znanego czasopisma. Fotografie zamieszczane na łamach Vogue stanowią zmysłową mieszankę wysublimowanego seksapilu, dekadenckiej pretensjonalności i swoistego mistycyzmu, kreowaną przez olśniewające modelki portretowane w teatralnych scenografiach. Wygaszone kolory, miękkie, łagodzące rysy twarzy oświetlenie, nienachalny kontrast, delikatnie rozmyte tła oraz zachowanie kolorystycznej spójności kompozycji składają się na estetykę stylu. Poza zdjęciami typu fashion, estetyka Vogue znakomicie sprawdza się w reklamach dóbr luksusowych, produktów dla piękna i urody oraz w przekazach podkreślających wysoką jakość, klasę i styl.

Styl Vogue
Sygnatury i linki do zdjęć od góry, od lewej:
PHX9345387 © korobkova / Bank zdjęć Photogenica
PHX5191199 © Konrad Bąk / Bank zdjęć Photogenica
PHX1431618 © fxquadro / Bank zdjęć Photogenica
PHX19587709 © cokacoka / Bank zdjęć Photogenica
PHX4578868 © Konrad Bąk / Bank zdjęć Photogenica
PHX9529858 © Konrad Bąk / Bank zdjęć Photogenica
PHX4557633 © yurok.a / Bank zdjęć Photogenica
PHX4594991 © Konrad Bąk / Bank zdjęć Photogenica
PHX5603949 © Konrad Bąk / Bank zdjęć Photogenica


Technika HDR
HDR (High Dynamic Range) - to technika pozwalająca uzyskać obraz o dużej rozpiętości tonalnej odzwierciedlający szczegóły zarówno w jasnych jak i w ciemnych obszarach obrazu, dzięki czemu fotografie o dużym kontraście jasności wyglądają podobnie jak scena rejestrowana w rzeczywistości przez ludzkie oko. Technika polega na wykonaniu kilku ekspozycji tego samego kadru: prawidłowej, niedoświetlonej i prześwietlonej, a następnie złożeniu tak wykonanych obrazów w jeden plik. HDR pozwala rozwiązać problemy techniczne, wynikające z rozpiętości tonalnej sceny przekraczającej możliwości aparatu, lecz może być również narzędziem artystycznych poszukiwań. Specyficzna estetyka będąca skutkiem „nadmiernego” zastosowania tej techniki, często znajduje uznanie w oczach grafików i projektantów.

Technika HDR
Sygnatury i linki do zdjęć od góry, od lewej:
PHX23698013 © TallyPic / Bank zdjęć Photogenica
PHX2210283 © Vdumanchuk / Bank zdjęć Photogenica
PHX55536583 © JANIFEST / Bank zdjęć Photogenica
PHX18746053 © M_Prusaczyk / Bank zdjęć Photogenica
PHX1620047 © zebrik / Bank zdjęć Photogenica
PTG0000790 © Jarosław Budyta / Bank zdjęć Photogenica
PHX64673627 © jerryb7 / Bank zdjęć Photogenica
PHX52833225 © marcogarrincha / Bank zdjęć Photogenica


Komercyjna codzienność
Jasne, równomierne oświetlenie oraz czyste, nieprzeładowane detalami kompozycje to wyznaczniki fotografii komercyjnych, zamieszczanych w najrozmaitszych materiałach reklamowych i promocyjnych; od ulotek po firmowe strony internetowe. W realizacjach studyjnych zapewniane jest równomierne oświetlenie, by uniknąć zbędnych cieni. W realizacjach plenerowych, światło dzienne uzupełniane jest błyskiem flesza i/lub odbiciem od blendy.

Komercyjna codzienność
Sygnatury i linki do zdjęć od góry, od lewej:
PHX11104659 © Subbotina / Bank zdjęć Photogenica
PHX6071465 © Deklofenak / Bank zdjęć Photogenica
PHX20382675 © Subbotina / Bank zdjęć Photogenica
PHX18214069 © Goodluz / Bank zdjęć Photogenica
PHX53810445 © Pressmaster / Bank zdjęć Photogenica
PHX12154821 © zaretskaya / Bank zdjęć Photogenica
PHX4992532 © valuavitaly / Bank zdjęć Photogenica




Proszę czekać...