Photogenica - CMS - Articels - 18.11.2015
Współczesna estetyka fotografii reklamowych i ilustracyjnych
Ustawicznie udoskonalane narzędzia do obróbki i modyfikacji cyfrowych fotografii, w które wyposażane są mniej i bardziej zaawansowane programy graficzne, otwierają przed projektantami szerokie możliwości eksploracji nowych obszarów estetyki wizualnej.
Powstają nowe trendy; niektóre z nich pozostają niszowe, inne odważnie zajmują czołowe miejsca w kanonach współczesnej komunikacji wizualnej. Poniżej przegląd estetyk, które zdobyły pewną popularność w ostatnim czasie.
|
Kontrastowe fotografie reklamowe
|
W wielu kampaniach reklamowych stosuje się fotografie o niezbyt nasyconych kolorach, wysokich kontrastach oraz widocznych detalach, zarówno w jasnych, jak i ciemnych obszarach obrazu. Wykonanie takich zdjęć wymaga zastosowania studyjnego, wielokierunkowego oświetlenia o odpowiedniej barwie, jak również istotnych zmian na etapie post-produkcji: podkreślenia tekstur, korekty kolorów i nasycenia. Zdjęcia takie cechują się dominacją zimnego kolorytu oraz - w wielu przypadkach - przewagą jasnych tonów (efekt high key). Ogólna kolorystyka obrazu może nawiązywać do jednej barwy, a nawet dążyć do monochromatyzmu. Wskutek użycia mocnego światła i redukcji nasycenia skóra przyjmuje specyficzny odcień. Silny kontrast dodaje dramaturgii, a białe sztuczne światło - nowoczesnego charakteru.
|
Efekty retro dzięki filtrowaniu
|
Zestawy najróżniejszych filtrów pozwalające na uzyskanie niemal dowolnych efektów są obecne w programach graficznych od lat, ale dopiero łatwość z jaką Instagram zaproponował filtrowanie, zapoczątkowała światową modę na powrót stylu retro w fotografii. Trzeba przyznać, że Instagram potrafi „przetrawić” niemal wszystko, najczęściej z zaskakująco dobrymi efektami. Ponieważ miliony użytkowników portali społecznościowych dzielą się swymi „instagramowanymi” fotkami, fotografie cyfrowe przemaglowane różnymi retro-filtrami à la Instagram, stały się również popularne w komunikacji marketingowej. Doskonałe efekty można uzyskać łącząc takie filtry ze stylizacjami, scenografiami i rekwizytami retro.
|
 |
Kiedyś uważaliśmy zdjęcia skażone flarą lub innym zakłóceniem świetlnym za generalnie nieudane. Obecnie, na fali dążenia do tworzenia autentycznych obrazów, panuje moda na wykonywanie zdjęć pod światło oraz nieunikanie rozmaitych efektów ubocznych. Zaliczają się do nich flara (półprzezroczyste, różnokolorowe okręgi wywołane interakcją promieni z soczewkami obiektywu), bokeh (sposób rozmycia świateł znajdujących się w tle obrazu, poza głębią ostrości obiektywu), refleksy (odbicia światła), rozmycia głównych elementów czy rozmaite punktowe bądź liniowe przebarwienia. Być może taka estetyka jest wyrazem akceptacji naszych własnych ułomności oraz niedoskonałości tego świata, jak również skutkiem znużenia zunifikowanymi, wygładzonymi i nudnymi wytworami korporacji, kierowanymi w takiej samej postaci do szerokich rzesz odbiorców.
|
 |
Estetyka Vogue wywodzi się z fotografii modowej. Nazwa stylu jest nieprzypadkowo zbieżna z tytułem znanego czasopisma. Fotografie zamieszczane na łamach Vogue stanowią zmysłową mieszankę wysublimowanego seksapilu, dekadenckiej pretensjonalności i swoistego mistycyzmu, kreowaną przez olśniewające modelki portretowane w teatralnych scenografiach. Wygaszone kolory, miękkie, łagodzące rysy twarzy oświetlenie, nienachalny kontrast, delikatnie rozmyte tła oraz zachowanie kolorystycznej spójności kompozycji składają się na estetykę stylu. Poza zdjęciami typu fashion, estetyka Vogue znakomicie sprawdza się w reklamach dóbr luksusowych, produktów dla piękna i urody oraz w przekazach podkreślających wysoką jakość, klasę i styl.
|
 |
HDR (High Dynamic Range) - to technika pozwalająca uzyskać obraz o dużej rozpiętości tonalnej odzwierciedlający szczegóły zarówno w jasnych jak i w ciemnych obszarach obrazu, dzięki czemu fotografie o dużym kontraście jasności wyglądają podobnie jak scena rejestrowana w rzeczywistości przez ludzkie oko. Technika polega na wykonaniu kilku ekspozycji tego samego kadru: prawidłowej, niedoświetlonej i prześwietlonej, a następnie złożeniu tak wykonanych obrazów w jeden plik. HDR pozwala rozwiązać problemy techniczne, wynikające z rozpiętości tonalnej sceny przekraczającej możliwości aparatu, lecz może być również narzędziem artystycznych poszukiwań. Specyficzna estetyka będąca skutkiem „nadmiernego” zastosowania tej techniki, często znajduje uznanie w oczach grafików i projektantów.
|
 |
Jasne, równomierne oświetlenie oraz czyste, nieprzeładowane detalami kompozycje to wyznaczniki fotografii komercyjnych, zamieszczanych w najrozmaitszych materiałach reklamowych i promocyjnych; od ulotek po firmowe strony internetowe. W realizacjach studyjnych zapewniane jest równomierne oświetlenie, by uniknąć zbędnych cieni. W realizacjach plenerowych, światło dzienne uzupełniane jest błyskiem flesza i/lub odbiciem od blendy.
|